lauantai 6. helmikuuta 2016

Liikennenurkkaus Osa 1: Tolppakamerat

Nonnii, ny pohoritaa! 

Tolppakamerat: (Tämä artikkeli käsittelee TOLPPAkameroita, ei TOLOPPAkameroita..sihteerini mielestä ehkä)

Kysymys kuuluu, löydätkö itsesi jostakin kohtaa esitetyistä väittämistä?

Sydän syrjällään sitä taasen oottelee, että oliko se väläys "seiska", vai peltipoliisi? Nämä väläykset, lähinnä jälkimmäiset, ovat toki tärkeitä, juurikin liikenteen turvallisuuden kannalta. Oikea ajonopeus oikeassa paikassa, niin kaikilla on hyvä ja turvallinen mieli. Otetaan kuitenkin muutama pohdiskelua varmasti herättävä mallitilanne:

1. Okei. Suhteellisen hyvä ajokeli, puhdas tie ja liikennettä vähän. Epätoivoinen TomTom-laitteeni varoittaa tulevasta peltipoliisista ja alennan nopeuteni sallittuihin rajoihin. Tulee risteysalue, ja huolestuneena tuijotan tolppaa, joka onnekseni ei sitten välähtänytkään. Eli vaaratilanne ohi, ja voin taasen keskittyä ajamiseen.
2. Okei. Yks sakko takana, ja toisen vielä uskaltaa ottaa, että kortti ei mee. Sama tilanne: Risteyaslue, keskityn ainoastaan siihen tolppaan, en muuhun, ja sen jälkeen matka jatkuu taas ilman välähdystä...
3. Okei. Kaks sakkoa takana, ja nyt ei tyritä. Rekka tulee takana, ja ihan puskurissa kiinni. Lunta sataa, loska lentää, mutta voihan perkele, tossa on tolppa. Jarrut pohjaan, rekka poikittain perässä, huh ei välähtänyt...!!!
4. Okei. Voi vittu! Kuva tuli, parta ajamatta, tukka laittamatta ja vieras eukko vänkärin paikalla...

Tässä ihan muutama esimerkki ns.automaattisesta liikennevalvonnasta. Kysymys kuuluu nyt näin:
Kun navigaattorisi varoittaa tulevasta peltipoliisista, niin keskitytkö siihen tolppaan, vaiko muuhun mahdolliseen liikenteeseen, jonka vuoksi ko. tolppa on paikkaan laitettu?
Omaa mielipiteeni tuskin ketään kiinnostaa, mutta se peltipoliisin mahdollinen välähdys kyllä. Vastaantuleva liikenne, mahdollisilta sivuteiltä eteen änkeävät traktorit, puimurit, mopoautot, päiväkotien lapset, koululaiset, vanhukset yms. ei paljon kiinnosta. Kunhan se tolppa ei välähdä. Tilanne ohi, huh. Tässäkö tämä? Onhan se hyvä että meitä tarkkaillaan liikenteessä, mutta tarkkailemmeko itse liikaa tätä omaa tarkkailuamme? Tai, täh..?

Oma navigaattorini sanoi työsopimuksensa irti, enkä saa siihen enää päivityksiä, en siis kameroitakaan. Päivitykset on kyllä maksettu, mutta ko. laitteen piirilevyvian myötä se on lähinnä henkisenä tukena liikenteessä. Esim. Jalasjärven ja Seinäjoen Hakaradion välillä ei Tompan mukaan ole vieläkään uutta tietä. Henkilökohtaisesti keskityn liikennemerkkeihin, enkä kameroihin. Kokemusta kun on..

Muistakaa toki ajaa aina sallittua nopeutta, järkevää tilannenopeutta, niin ei tolpista ole huolta. Tolpan kohdalla turha jarruttaminen alinopeuden puolelle on jo myöhäistä, lähinnä turvallisuusriski. Ja se rellu-..eiku rekkakuski siellä takana ei tykkää hyvää..


Lisää oikeita poliiseja tienpäälle, niitä täällä tarvitaan. Jos Päivi saisi valita (valitsi jo) niin tv:stä tuttu Joensuun Olli-poliisi joka autoon.


TURVALLISTA MATKAA! Team PäSSi -Simo

1 kommentti:

Unknown kirjoitti...

HEI!!! Nyt KUKKULUURUUK-juoru kaikille blogin lukijoille.

Tunnustan jo etukäteen, että tossa Eurajoen kohdilla kotiin tullessa ajoin tolppaan kyydenkympin alueella varmaan 85km/h. Tämä tapahtui eilen. Keli oli mitä mainioin, näkyvyys tiellä hyvä, ja kuvausolosuhteet vallan otolliset. Tien pinta n.5C´, ja ilma n. 2-C´. Täysin inhimillinen erehdys, ei ollu edes kiire. Kadun tätä, kummallakin puolen. Kuvaan kuitenkin päästiin. Kaksi kirjallista varoitusta takana, joten kortti kait multa lähtee. (Toivottavasti täällä lounais-suomessa ei ole yhtä aktiivisia, ja komeita poliiseja kuin Joensuun Olli Korpi...Päivin huomautus..) Liftailen keikoille.. Kuitenkin Henkalle terveisiä, että tuli kallis lounas ;) Mutta tämä tiedoksi Liikennenurkan kirjoittajalta..-Simo
PS: Mutta painotan vielä, että nuo tolpathan ovat kaikkien turvallisuuden kannalta hyvä asia, tolpan kuvaamat ihmiset välttämättä ei..